Promowanie firmy w internecie

Internet stwarza wyjątkowo korzystne możliwości promowania firmy. Umiejętne ich wykorzystanie jest szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jest tak dlatego, iż promocja w internecie, o ile jest przeprowadzona w rozsądny sposób, daje dobre efekty przy niewielkich nakładach.

Niestety minęły już czasy, gdy internet był terenem dziewiczym i do odniesienia sukcesu wystarczył sam fakt pojawienia się w nim. Obecnie sieć jest przeładowana treściami, w tym komercyjnymi, marketingowymi komunikatami, na które internauci zwracają coraz mniejszą uwagę. Dlatego w wielu przypadkach obowiązują tutaj te same zasady, co w przypadku reklamy tradycyjnej – trzeba znaleźć sposób na wzbudzenie zainteresowania odbiorcy reklamy. Druga, niemniej istotna sprawa, to skierowanie informacji do odpowiedniej osoby, mogącej być zainteresowaną naszą ofertą. Pod tym względem internet daje wyjątkowe możliwości – dzięki danym o użytkownikach sieci reklama może być kierowana precyzyjnie do wybranej grupy.

Poniżej przedstawiam podstawowe sposoby promocji w internecie, którymi można się posłużyć w marketingu małego i średniego przedsiębiorstwa.

1.Kampanie Adwords. Adwords to system reklamowy Google. Korzystając z niego, uzyskujemy dostęp do ogromnej rzeszy potencjalnych klientów. Z tego względu, iż Google zdominował rynek wyszukiwarek, można powiedzieć, iż Adwords daje gwarancję, że naszą reklamę zauważy niemal każdy, do kogo chcemy trafić. Jest to jednak reklama płatna.
Relacja kosztów do uzyskanych efektów zależy od wielu czynników, lecz najważniejsze jest to, jak dobrze zostanie skonfigurowana kampania Adwords. Tutaj mamy dwa wyjścia: albo samemu zostać specjalistą w tej dziedzinie (co może nie być takie łatwe, bo wielu rzeczy nauczymy się tylko w praktyce, na własnych błędach), albo wynająć osobę orientującą się w temacie. Z tym drugim nie ma problemu, jako że na rynku działa mnóstwo firm i wolnych strzelców świadczących tego typu usług. Rzecz jasna koszt ich pracy powiększa ogólny koszt przeprowadzenia akcji reklamowej. Kampanie Adwords pozwalają dotrzeć do odbiorcy poprzez reklamy wyświetlane przy wynikach wyszukiwania oraz na stronach biorących udział w systemie. Warunkiem sukcesu jest m.in. odpowiednie dobranie tzw. słów kluczowych oraz witryn wyświetlających nasze ogłoszenie. Wybór słów kluczowych decyduje o tym, przy jakich wynikach wyszukiwania, tj. odpowiadających na jakie zapytanie, pojawi się reklama.

2.SEO, czyli pozycjonowanie. Jak wspomniałem powyżej, Google daje nam dostęp do większości internautów. Oprócz Adwords istnieje inny sposób na dotarcie do nich. Większość ruchu w sieci pochodzi z wyszukiwarek, tzn. internauci rozpoczynają swoją aktywność od wpisania interesującej ich frazy w wyszukiwarkę, a następnie wchodzą na strony podane w wynikach wyszukiwania. Głównie klikane są strony z pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Znalezienie się tam daje gwarancję, iż na naszą stronę internetową trafią ludzie szukający rzeczy związanych z ofertą. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest to, iż pozwala ono dotrzeć dokładnie do tych osób, które są zainteresowane towarami lub usługami, jakie oferujemy. W końcu sami wprowadzają dane słowo w wyszukiwarkę, co oznacza, iż to ich interesuje.
Pozycjonowanie może być bardzo ekonomicznym sposobem na promocję firmy. Jeśli jest przeprowadzone w sposób przemyślany i sprytny (w SEO trzeba się wykazać sprytem), relacja efektów do nakładów bywa bardzo korzystna. Podstawową sprawą jest trafny dobór słów kluczowych, na jakie będziemy chcieli zaistnieć. Podobnie jak przy Adwords, najlepiej znaleźć porządnego fachowca od SEO, który wypozycjonuje naszą stronę.

3.Marketing szeptany (czasami zwany „marketingiem szemranym”) to działania mające na celu niejawne oddziaływanie na opinię klienta. W internecie pełno jest miejsc, w których ludzi wypowiadają swoje zdanie na różny temat, także na temat produktów i usług. Są to między innymi fora, serwisy społecznościowe, mikroblogi, komentarze pod artykułami. Można próbować kształtować wizerunek swojej firmy oraz informować o jej istnieniu za pomocą tego kanału, jednak zazwyczaj wymaga to działania „pod przykrywką”, tak aby czytający nie był świadom, iż autor wpisu ma interes w promowaniu danego przedsiębiorstwa, lecz by wyglądało to jak zwykła, konsumencka rekomendacja.

4.Media społecznościowe. W Polsce ograniczają się głównie do NK oraz Facebooka. To potężne narzędzie, jednak raczej do budowania wizerunku firmy. Ciężej użyć je tak, aby przyniosło bezpośrednie zyski, chociaż jest to możliwe. Jeśli ma się odpowiednią strategię działania, warto założyć swój fanpage na FB. Serwisy te mają również swoje wewnętrzne systemy reklamy, analogiczne do Adwords Google'a, które odpłatnie pozwolą nam dotrzeć do członków społeczności.

Firma w 4 krokach

Podjąłeś decyzję, że od tej pory chcesz pracować na swoje konto? Na pewno zrobiłeś już więc badanie rynku. Znalazłeś niszę, w której chcesz się realizować i masz swój pomysł na biznes, który ma szansę wypalić. Przygotowałeś biznesplan i snujesz wizje dużych zysków. Z pewnością zadbałeś też o zaplecze finansowe, obecnie przecież można skorzystać z licznych form wsparcia dla małych przedsiębiorstw, wśród których są np. dotacje unijne, dotacje dla firm z urzędów pracy czy tradycyjne kredyty na firmę.

1. Rejestracja firmy w Urzędzie Gminy lub Urzędzie Miasta.

Krok pierwszy to wizyta w odpowiednim ze względu na miejsce zamieszkania urzędzie.

2. Wystąpienie o licencje i koncesje na prowadzenie działalności.

Krok drugi: nie dotyczy wszystkich. Muszą uwzględnić go tylko przedsiębiorcy, którzy wybiorą kierunek w biznesie, który wymaga szczególnych uprawnień zawodowych.

3.Pieczątka firmowa

Krok trzeci: to wyrobienie pieczątki firmowej. Jest ona niezbędna do formalnego prowadzenia zarejestrowanej działalności.

4.Konto firmowe w banku

Krok czwarty: to wizyta w banku i otworzenie rachunku bankowego przynależnego do firmy.

  • Kredyt dla firm

    Jak uzyskać korzystny kredyt?

    Niekażdy przedsiębiorca posiada odpowiednio wysoki wkład własny. W takim przypadku pomocne będą kredyty na prowadzenie biznesu.

  • Dotacje dla firm

    Skąd uzyskać dotację na założenie firmy?

    Sposobów promowania firmy jest wiele. Wszystko zależy od inwencji twórczej przedsiębiorcy, a także jego dyspozycyjności i środków finansowych na rozwój swojego small biznesu.

  • Reklama firmy

    Jak skutecznie reklamować firmę?

    Przyszli przedsiębiorcy mają szansę na uzyskanie wsparcia finansowego ze strony Unii Europejskiej lub Urzędu Pracy. W jaki sposób można uzyskać taką dotację?

  • promocja firmy w internecie

    Jak promować się w internecie?

    Internet stwarza wyjątkowo korzystne możliwości promowania firmy. Umiejętne ich wykorzystanie jest szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw.